چرا زمان قیامت نامعلوم است؟

چرا زمان قیامت نامعلوم است؟
در آیه ۱۵ سوره طه می‌خوانیم: «إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکَادُ أُخْفِیهَا لِتُجْزَى کُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى: رستاخیز به طور قطع خواهد آمد. من می‌‏خواهم آن را پنهان کنم تا هر کس در برابر سعی و کوشش خود جزا ببیند».

معاد دومین اصل از اصول دین است. مراد از معاد بازگشت به جهان غیر مادی است که پس از دار آزمون سر رسیده و بهشت و جهنم مسیر نهایی و جاودان زندگی انسان‎ها به سبب اعمال خوب و بدشان قرار داده می‌شود. زمان قیامت نامعلوم است و هر لحظه امکان آن وجود دارد که در آیه فوق خداوند دلیل این مخفی بودن را بیان کرده است.  

 
قیامت قطعی است
جهان بر اساس اصل توحید محصول خداوندی واحد است و هر عملی در جهان منبعث از اوست. صفت حکمت خداوند اقتضا می‌کند که وجود به سوی پوچی نباشد و هر عمل و موجودیتی دارای غایت و هدفی باشد، از این رو مرگ پایان زندگی نیست و پس از این جهان، جهان دیگری آمدنی است که به موجب آن هر عملی جزای خود را بیابد. در این صورت قیامت آمدنی است و فراز اول آیه فوق همین را می‌گوید. 
چرا زمان قیامت معلوم نیست
رستاخیز واقعه‌ای قطعی اما زمانش نامعلوم است. پاسخ به این پرسش که چرا زمان قیامت نامعلوم است را می‌توان در آیه ۱۵ سوره طه یافت. تفسیر نور در ذیل این آیه نوشته است «ندانستن زمان وقوع قیامت داراى حکمت و لطفى است. زیرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هیجان و ترس نیست. کسى که ساعت آمدن میهمان را نمى‌‏داند، دائماً آمادگى خود را حفظ مى‌‏کند» دلیل دیگری که این تفسیر آورده این است که «با پنهانى زمان قیامت است که پاداش مردم بر اساس واقعیّات و به اندازه تلاش و کوشش آنها خواهد بود».
تفسیر اثنی عشری نیز در ذیل این آیه تفسیر راهگشایی ارائه می‌دهد از نظر این تفسیر مردم هر گاه ندانند چه وقت قیامت شود، در هر آن ترسان شوند و توبه و تدارکى کنند. همچنین دانستن آن موجب اغراء(فریفته شدن) به جهل است. نزد بعضى معنى آنکه مخفى ساختن وقت قیامت را غایت خفا. تا در آن جزا داده شود هر کسی به آنچه مى‌شتابد از کارهاى خوب و بد و به جا مى‌آورد آن را. حاصل آنکه قیامت بى‌شک و شبهه آینده است تا جزا داده شود هر شخصى به آنچه کوشش کرده از عمل طاعت و معصیت در دنیا.
تفسیر روان جاوید نیز سر مخفی شدن زمان قیامت را برای آن می‌داند که هر کس بپاداش کار خود از خوب و بد برسد. بر اساس تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت زمان قیامت نامعلوم است، زیرا انسان هر لحظه امکان آن را داده و بر این اساس رفتار خود را بر اساس اصول دین قرار دهد. 
فرض کنید در آزمونی شرکت کرده‌اید، این آزمون سوالاتی دارد، اما زمان آن نامعلوم است و هر لحظه امکان دارد به پایان برسد و در نتیجه ملاک نه پاسخ دادن به کل سؤالات بلکه میزان مجموع سؤالاتی است که تا لحظه نامعلوم پایان آزمون پاسخ داده شده است؛ در این صورت ضروری خواهد بود تا شرکت کننده در آزمون تلاش کند هر سؤال را به بهترین شکل پاسخ دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد