واژه الساعه در قرآن مجید به چه معناست؟


واژه الساعه در قرآن مجید به چه معناست؟

در قرآن مجید در بیش از بیست مورد واقعه‌ی قیامت و رستاخیز با کلمه‌ی الساعة متذکر شده است. با توجه به مفهوم ساعة که به معنی جزئی از اجزاء زمان است و نیز وجود الف و لام عهد در اول آن معلوم می‌گردد زمان خاصی مد نظر گوینده‌ی آن است. شادروان دکتر صادق تقوی در کتاب فرهنگ لغات مشکله قرآن مجید در این باره می‌نویسد: «این لغت یعنی آن زمان معلومی که در آیات 12 ، 13 و 14 از سوره‌ی فرقان معلوم شده که زمان ممتد زندگی مردم در زمین آخرت است که برای بدکاران دوزخ می‌باشد و معنای الساعة و یوم القیامة تقریباً یکی است.» جهت روشن شدن بهتر مفهوم این واژه به تعدادی از آیات قرآن مجید اشاره می‌گردد.

آیه‌ی 7 سوره‌ی حج:

«وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ لَّا رَیْبَ فِیهَا وَأَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَن فِی الْقُبُورِ» ترجمه: و بدرستیکه در آن زمان معروفِ آمدنی هیچ تردیدی نیست و به راستی که الله ارواح مردگان را از آن قبرها برمی‌انگیزد.

آیه‌ی 7 سوره‌ی جن:

«وَأَنَّهُمْ ظَنُّوا کَمَا ظَنَنتُمْ أَن لَّن یَبْعَثَ اللَّهُ أَحَدًا» ترجمه: (و ما جن‌ها) دانستیم که به مانند شما مردمان جن، آدمیان نیز تصور کرده‌اند هرگز الله کسی را از پس مرگ در آخرت دوباره زنده نمی‌کند. 

درادامه مطلب بخوانید

ادامه مطلب ...

چرا زمان قیامت نامعلوم است؟

چرا زمان قیامت نامعلوم است؟
در آیه ۱۵ سوره طه می‌خوانیم: «إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکَادُ أُخْفِیهَا لِتُجْزَى کُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى: رستاخیز به طور قطع خواهد آمد. من می‌‏خواهم آن را پنهان کنم تا هر کس در برابر سعی و کوشش خود جزا ببیند».

معاد دومین اصل از اصول دین است. مراد از معاد بازگشت به جهان غیر مادی است که پس از دار آزمون سر رسیده و بهشت و جهنم مسیر نهایی و جاودان زندگی انسان‎ها به سبب اعمال خوب و بدشان قرار داده می‌شود. زمان قیامت نامعلوم است و هر لحظه امکان آن وجود دارد که در آیه فوق خداوند دلیل این مخفی بودن را بیان کرده است.  

ادامه مطلب ...

تدبر آیه 46 انفال : إِنَّ اللّه مَعَ الصَّابِرِینَ

 

سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶
وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ46
و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است!

آیت الله مکارم شیرازی

و ( فرمان ) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع ( و کشمکش ) نکنید ، تا سست نشوید ، و قدرت ( و شوکت ) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است!
 

تدبر آیه 11 سوره اسراء

 

وَ یَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَیْرِ وَ کانَ الْإِنْسانُ عَجُولاً11

آیت الله مشکینی

و انسان ( از روی جهل به واقع ، و یا در حال غضب ) شرّ و ضرر را ( از خدا ) می طلبد همان گونه که خیر را می طلبد ، و انسان ( ذاتا ) شتابزده است ( هر چه را هوای نفسش اقتضا کرد بدون تأمل در عاقبت آن می طلبد ) .

  آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان)

انسان با شوق و پرتجملی که خیر و منفعت خود را می جوید چه بسا به نادانی شر و زیان خود را می طلبد و انسان بسیار شتاب کار است .

تدبر آیه 37 سوره انبیاء

 

خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُریکُمْ آیاتی‏ فَلا تَسْتَعْجِلُونِ(37) سوره انبیاء

انسان ( که از گل خلق شده چنان شتاب زده است که گویی ) از شتاب آفریده شده ( از این رو در عذاب خدا هم شتاب می کند ) زودا که آیات ( و نشانه های عذاب ) خود را به شما ( در دنیا و سپس در آخرت ) نشان دهم ، پس از من شتاب نخواهید. (مشکینی)

انسان از شتاب خلق شده ، و شما در دیدن آیات من عجله مکنید که به زودی آیاتم را نشانتان می دهم . (همدانی - المیزان)